2008-08-11

تاريخ حقوق الإنسان في الامم المتحدة

في 1914 قامت الحرب العالمية الاولي وانتهت في سنة 1918 وراح ضحيت الحرب 16 مليون قتيل منهم 9 مليون في الجيوش و7 مليون مدني، كان في اتفاقية بين اطراف الحرب اسمها فيرساي هي اللي انهت الحرب العالمية الاولي ومن ضمن الاتفاقية مادة تم بموجبها انشاء عصبة الامم.

وفعلا ظهرت عصبة الامم في 1919 وكان الهدف منها التقليل من التسلح الدولي وفك النزعات، بس للاسف كان في اسباب كتير لفشل العصبة زي مثلا بعد غزو الاتحاد السوفيتي لفنلندا العصبة طردت الاتحاد السوفيتي من العصبة وكمان عدم فاعلية العصبة في غزو ايطاليا لاثيوبيا ده غير انها ما معرفتش تمنع الحرب العالمية الثانية.

الحرب العالمية الثانية كانت في سنة 1937 وخلصت في 1945 وراح نتيجتها 62 مليون قتيل منهم 25 مليون في الجيوش و 37 مليون مدني.

فكرة الامم النتحدة بدات تظهر في اثناء الحرب العالمية الثانية، حصلت شوية مؤتمرات بين الدول و سعتها كان اول ظهور لاسم "الامم المتحدة" واللي كان اقترحه هو الرئيس الامريكي روزفلت. في مؤتمر اسمه دومبارتون اوكس كان بين ممثلين حكومات الصين والاتحاد الوسفيتي و بريطانيا وامركيا. المؤتمر ده خرجت فيه مقترحات لشكل الامم المتحدة والمبادئ العامة ليه والاجهزة اللي فيه. المهم ظهرت الامم المتحدة في 26 اكتوبر 1945. والاجهزة الرئيسية اللي بتشكل منظومة الامم المتحدة: الجمعية العامة، مجلس الامن، المجلس الاقتصادي والاجتماعي، مجلس الوصاية، محكمة العدل الدولية والامانة العامة.

طبعا كل الاجهزة دي ظهرت بموجب مواد في ميثاق الامم المتحدة، هنا كانت بداية دخول حقوق الانسان في القصة دي لما المجلس الاقتصادي والاجتماعي انشأ لجنة حقوق الانسان. كان من ضمن مهام اللجنة انها تعمل وثيقة في حقوق الانسان اللي فيما بعد عرفت بالاعلان العالمي لحقوق الانسان. واللي كانوا في لجنة الصياغة 7 بيمثلوا امريكا، لبنان، فرنسا، الصين، كندا، تشيلي، الاتحاد السوفيتي، بريطانيا، استراليا.

طبعا كان في اسباب كتيرة لظهور الاعلان، في مجملها تفادي أي كوارث انسانية واقرار وتعزيز حقوق الانسان.

طبعا واضح ان اللجنة تابعة للمجلس الاقتصادي والاجتماعي، بس اللجنة دي اتلغت في 2006 تم إنشاء بمجلس حقوق الانسان والمجلس كيان مستقل تابع لامم المتحدة، وده حصل لتعزيز حقوق الانسان.

في مواثيق كتيرة جدا طلعت متصلة بحقوق الانسان بس الميثاق الام هو الاعلان العالمي لحقوق الانسان، وفي اراء بتشوف ان فيه 5 مواثيق هي المصادر الرئيسية في حقوق الانسان اللي هما الاعلان، والعهدين، والبروتوكلين اللي تبع العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية.

ليست هناك تعليقات: